Periodisk fasta...

Det har ju varit en väldigt god sommar, i flera bemärkelser.
Jag har nog klarat min regel med att äta paleo 80 % men däremot så har jag nog druckit lite för mycket vin. Och jag har hittat en glutenfri öl som är jättegod - något att unna sig någon gång ibland men absolut inte för ofta.
 
Jag tänkte att efter semestern så kommer man in i rutinerna igen men faktiskt så har jag nog hållit fast vid semestervanorna istället, hmm…
Men snart är min andra vecka tillbaka på jobbet gjord och det är dags att ta tag i det hela!
 
Så idag, torsdag av alla dagar, så börjar jag med periodisk fasta igen.
Periodisk fasta hjälper till att få koll på blodsockerbalansen och med det så minskar insulintillförseln och sötsuget = ett lugnare och mer harmoniskt jag.
 
Man kan ha olika mål med periodisk fasta och det finns olika typer av fasta som man kan använda sig av.
Jag tycker att 16:8 passar bra för mig. Det passar mina arbetstider rätt så bra och man får fortfarande det sociala behovet tillfredställt vid matbordet.
Jag äter inte senare än 20:00 på kvällen och nästa mål är efter 12:00 dagen därpå.
 
Till frukost dricker jag bara thé/kaffe och min gröna drink. Om man skulle ha viktminskning som mål så går nog den gröna drinken bort också.
 
 
Jag har varit lite skeptisk till fasta men just den här varianten passar mig bra och när jag testade för första gången i höstas så tycker jag att jag fick goda resultat. Jag blev piggare, sov bättre och var inte alls lika sötsugen som vanligt. Efter det så har jag använt mig av periodisk fasta regelbundet.
Sedan måste man ju tänka på vad man äter också förstås, man balanserar ju inte blodsockret genom att fasta och sedan trycka i sig kakor och godis!
 
I vilket fall som helst så är jag i ett extremt behov av att få koll på mitt sötsaksbehov just nu så jag hoppas på att det ger resultat så fort som möjligt!
 
 
Kram
//Jessica
 
#1 - - Ingo:

jag brukar också köra periodisk fasta utan att jag tänker på det. hoppar frukost och äter nyttig lunch o kvällsmat. Jag tycker jag blir mindre sötsugen när jag inte sätter igång men frukost. Dock undrar jag om du vet, har ngt råd. jag är gravid nu. Går det bra att hoppa frukost? Jag har ätit frukost mellan v 7-13 nu för jag har mått illa men nu har det gått över och jag mådde bra innan av att vänta till lunch men det finns många åsikter om det just när man är gravid. Vet du ngt om hur det är? trevlig helg.

Svar: Hej. Det viktigaste när du är gravid är att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen och tillräckligt med kalorier. Man ska ju undvika stress och det kan ju kännas stressande att bara 'få' äta vissa tider, på samma sätt som det kan bli stressande att tvinga i sig frukost bara för att man 'ska'.
Är graviditeten som den ska i övrigt så skulle jag nog säga - Ät när du är hungrig och sov när du är trött!
Nyckeln är att känna sin kropp. För den ger dig signaler hela tiden, det gäller bara att tyda dem =)
Grattis till graviditeten och lycka till!
//Jessica
vidmittbord