Podcast som resesällskap...

Jag har ju lyssnat mycket på olika poddar på sista tiden (det blir väl så med mycket restider)
Jag har lyssnat på Paleoteket och nu Hälsohormoner.
Jag kan rekommendera båda två.
Annica och Tine som har Hälsohormoner gick samma utbildning som jag (mf-gruppen/PaleoInstitute) men Tine har läst mer om hormoner och det är ju grymt intressant, funderar på att läsa vidare själv.
 
Jag har varit hemifrån nu flera nätter och det ska bli jätteskönt att komma hem. Jag ska ta en varm dusch och sen bara slappa framför tvn ikväll. Kanske planera lite mer hur jag ska hantera bloggen, lägga upp lite rutiner för jag har haft lite svårt med mina prioriteringar på sista tiden. Vi lämnade nycklarna till gamla lägenheten i måndags och snart är köket klart i nya lägenheten och då är det läge för nya experiment =)
 
Annars så är vi mycket ute på landet nu, vi har flyttat ett växthus, skrapat och målat i solen så jag blev så här snygg på ryggen, ajajaj!
 
 
I år har vi inte jättemycket nässlor men till en soppa räcker det nog =)
Ett recept hittar du här http://vidmittbord.se/2015/june/nasselsoppa-med-vitt-vin-2.html
 
Njut av det som naturen har att erbjuda, ut och plocka bara =)
Ett lite rörigt inlägg men hoppas att det funkar ändå!
Kram
//J

Time flies!

Äntligen verkar det som om värmen har kommit! Det får en ju onekligen att känna sig lite gladare, eller hur?
Idag har jag varit i Hässleholmsbutiken igen, och då blir det ju mycket tid på tåget.
Samtidigt som jag jobbar så lyssnar jag på Paleoteket igen och inser att det är dags för mig att ta och planera lite nogrannare. För snart är det semester och det är alltid lite svårare att hålla kost och träning när rutiner ändras. Och för mig är det extremt viktigt att planera för jag 'trampar' lätt av stigen om jag inte har en plan och ett mål!
 
Den här bilden är från skogarna runt torpet, där har jag planer på att tassa runt i barfotaskor i sommar. Jag tänkte även göra ett 'skogsgym' där jag har naturliga vikter och kanske kan få till en bra och allsidig träning.
Och eftersom det inte finns några affärer i närheten så borde det ju vara lätt att hålla kosten ute på landet, eller hur?! Bara att se till att ta med bra råvaror och inget skräp!
 
Svårare blir det i helgen då vi ska ut och åka med husvagnen. Fortfarande bara att se till att man har bra råvaror med sig men närheten till affärer och det utlovade varma vädret ökar risken för intag av förrädiska glassar =)
Jag kommer att ta med löparskor så det blir ju löpning som blir det fysiska förstås!
 
Inköp av nya skor med öppen tå 'tvingar' mig till fotvård och pedikyr ikväll - guu så skönt =)
 
Kram
//J

Dags för benbuljong igen!

Jag sitter på tåget på väg till Hässleholm och lyssnar på Paleotekets podcast med Karl Hultén och Anna-Maria Norman. Jag lyssnar på avsnitt som jag har lyssnat på förut och jag kan ju det som de pratar om men det är SÅÅ bra att få 'reminders'.
Man behöver bli påmind om olika alternativ så att man inte snöar in i samma gamla hjulspår hela tiden.
Bland annat så har jag slarvat med benbuljong på sista tiden, jag har glömt bort/struntat i det ett tag.
 
I lördags så pratade jag mycket om hälsa och kost med en kompis och beklagade mig över att jag varit stressad och inte mått superbra på sista tiden. Och jag påpekade för henne att det syns på min hud, jag ser trött och glåmig ut och har extremt torra partier som det inte hjälper att smörja in.
Och trots allt jag vet och kan så tänkte jag inte på att jag inte druckit benbuljong på länge, inte förrän idag då jag lyssnade på Karl och Anna-Maria.
Benbuljong är superbra för hud och bindväv, dessutom är det gott att dricka som det är och går bra att använda som bas i soppor och grytor. Lätt att göra är det också, jag brukar använda mig av min crockpot så sköter det sig nästan själv.
Det viktiga är förstås att använda bra råvaror, smaksätt och krydda  efter egen smak - ett bra grundrecept har  Paleoskafferiet, det började jag med =)
  
 
Så idag ska jag inhandla märgben =)
Ha en superbra vecka nu!
 
Kram
//J
Visa fler inlägg