Umag och Rovinj i Kroatien.

Jag har faktiskt aldrig varit i Kroatien, fast vi har pratat flera gånger om att åka dit.
Förra året hade vi ju lite för kort semester för att hinna dit men i år hade vi bestämt oss att vi skulle dit iaf.
Vi hade siktet inställt på Pula men eftersom vi trivdes så bra redan i Umag (där vi bara tänkte stanna kort först) så blev vi kvar där hela tiden och med en dagsutflykt till Rovinj.
Rovinj som i sig är värt en hel semester, det är en fantastiskt härlig gammal sjörövarstad.

På campingen så fick vi en plats precis bredvid vattnet och det är den största platsen hittills på vår semester.
Stor skillnad jämfört med den i Sotto Marina där vi var tvungna att fälla in backspeglarna för att kunna ta oss ut!
Och det blev ganska mycket tid i vattnet, både på bräda och trampbåt. Och simmandes förstås!

Martin stannade och jobbade lite innan han kom ner till vattnet med oss...

Här får jag vara kapten på trampbåten medan Martin och Anton dök och tog kort...

...och ganska häftiga kort blev det =)

Vi tog båt till Rovinj. Enligt Anton så tog det lite för lång tid med båt men vi spelade lite yatzy och fick tiden att gå ändå.

När Anton ville vila en dag (läs: se på Netflix) så tog Martin och jag brädorna på en lite längre tur. Här upptäckte vi en mysig restaurang på andra sidan udden så dit gick vi på kvällen.
När vi var vid Gardasjön så köpte jag ett par kortbyxor i våtdräktmaterial, O'Neill. De är helt suveräna när man vill vara på brädan en längre stund =)

Det var ljust när vi gick dit...

Men mörkt när vi gick hem... Går ju tyvärr inte att fånga på bild hur fantastiskt vackert det var när fyren lyste...

Bild från Rovinjs trånga gränder...

Vi hittade en mysig servering utmed vattnet, där de hade jättegoda drinkar.

Och det är klart att jag har fuskat med både mat och dryck på den här resan. Men jag har ändå hållit mig bra på banan tack vare att jag kan välja att äta rätt i husbilen och sedan nöja mig med att göra 'smarta val' på restaurang.

Här i Kroatien så bakade jag  scones med parmesan i Omnia-ugnen. Receptet ska bara renskrivas så kommer det här.

Jag hade med mig massor med kombucha, både Svensk Kombucha och Reneé Voltaire, men nu har jag nästan druckit upp allt som jag har haft med mig, nu har jag bara en flaska kvar...

De flesta kvällar var som på de här bilderna men sista kvällen i Umag bjöd på storm och åska, vi hade redan tagit ner markisen men brädor, torkställ och övriga saker var ute så det var ju bara att ut i trosor och linne och samla ihop sakerna innan de for all världens väg. Vi blev ju dessutom spetsade av alla tallbarr som for omkring.
Men det var ändå både mäktigt och mysigt att se ovädret från husbilen, vi hade ju första parkett mot vattnet.
Jag har massor med bilder från Kroatien så det kommer säkert fler här senare, vi har haft en underbar vecka här och kommer med all säkerhet åka hit igen.

//Jessica

Sotto Marina och Venedig...

Från en sak på min bucketlist till en annan, dags att besöka Venedig!
Vi valde en camping i Sotto Marina och åkte med båt över till Venedig.
Martin har semestrat i Sotto Marina som liten och första kvällen gick vi på upptäcksfärd bland trånga gränder för att se om vi kunde hitta det stället, det var som typ B&B hemma hos ett par, Rita och Ronaldo. Vi hittade huset men tyvärr så bodde de inte kvar där.

Hamnen i Sotto Marina.

Vi passerade Sant'Antonio på väg till Venedig...

Venedig...

Så fascinerande med dessa kanaler...

Mitt hjärta...

Vi valde ju en av de varmaste dagarna så lite förfriskning i skuggan behövdes då och då =)

Det märks att han trivs här! Eller också är det bara lättnaden att få vara tillbaka på stranden efter en varm dag i Venedig, haha!

I Sotto Marina var det en fin sandstrand men väldigt mycket folk, både Anton och jag konstaterade att vi nog föredrog Gardasjöns klarare vatten med stenstrand och mindre folk...

Nu återstår frågan - Ska vi stanna i Trieste på väg till Kroatien eller ska vi brassa på i ytterligare en timme och nå vårt mål samma dag?!

Garda-sjön <3

Garda-sjön står nog på mångas 'bucketlist', den har iaf varit på min bucketlist ett tag.
Och den står fortfarande med! Förut som 'Se Garda-sjön innan jag dör' och nu som 'Återse Garda-sjön innan jag dör'.
Vi stannade vid en camping i norraste delen av Garda, Nago-Torbole. Campingen heter Europa och är populär bland surfare. Pyttesmå platser så återigen är jag tacksam att vi valt en så smidig campingbil.

Det var smala gator och mitt på platserna så kunde det stå träd =)

Lake Garda har underbart vatten, klart och fint. Stranden är stenig men det gör inte så mycket.
Utmed sjön så går strandpromenaden som var perfekt att ta morgonlöpturen på. Och vi var inte ensamma, tror att just den här platsen är omtyckt bland hurtiga människor, haha!
Nästa gång så ska vi nog ta en cykeltur nerför bergen. Man kunde hyra mountainbikes och bli skjutsad med buss upp i bergen så att man bara cyklade ner.

Just de dagarna som vi var där så blåste det inte så mycket så vattnet var ganska lugnt. Passade oss egentligen bra eftersom vi inte hunnit att använda SUP-brädorna så mycket i år, vi behövde träna lite =)
Vi har två uppblåsbara SUP-brädor, perfekt att ha med sig, de packas som en ryggsäck (ungefär i storlek som en vandringsryggsäck 60l)
På torsdagen firade Martin och jag vår 15-åriga bröllopsdag, jag tycker att vi kan fortsätta att fira bröllopsdagar vid Garda =)
Jag fick en ring som påminner om Garda-sjöns vatten, djupt turkos.

Jag hade kunnat stanna här hela semestern men jag är ju gift med en rastlös själ, så nästa stopp Sotto Marina och Venedig...

Ändrade planer...

När vi kom till Garmisch Partenkirchen så valde vi en jättefin camping en knapp mil utanför själva staden.
Kanonbra service och trevliga människor även om deras engelska var lite knackig och min skoltyska är nästan obefintlig (förlåt Lillemor)...
Vi pratade bl a med innehavaren av campingshopen om fotboll. Han var ganska kaxig men det var ju dagen innan Tyskland åkte ur VM och Sverige slog Mexico =)

Garmisch Partenkirchen med omnejd är väldigt vackert, det finns jättefina vandrings- och cykelleder. Nu har vi ju inga cyklar med oss eftersom vi inte hunnit att sätta på något cykelställ än (vi är dessutom lite oense om det, jag tycker att det är givet att vi ska ha ett medan Martin tycker att det är onödigt).
Men vi gick en bit iaf (utan att ta bilder förrän vi kom fram till campingen igen...)

(Tog ingen bild framifrån, den här är från Fichtelsee)

Vi kommer definitivt åka hit igen och utforska vandringslederna lite mer. Bl a så fanns det en 'barfota-vandring' på drygt en mil som jag tyckte lät häftig =)

Härifrån hade vi tänkt att åka till Zell am See. Där var vi förra året och vi vill väldigt gärna dit igen. Den tänkta turen var att ta den knappa 2 timmars resan dit och efter 2-3 dagar där fortsätta till Kroatien rakt ner via Slovenien. Stanna ca en vecka och så vidare till Garda-sjön och därifrån börja vända hemåt via Moseldalen.

Men så såg vi att det bara skulle vara 15° och regn i Zell am See så vi vände lite på planerna.
Så det blev ca 4 timmars bilfärd till Garda-sjön istället. Vi åkte genom Brennerpasset och det är ju en väldigt fin väg. Det kanske inte är det första man tänker på när man bilar genom Europa men det är ju en hel del vägtullar. Bästa är de som har vignette som t ex Österrike, men i Italien där man tar biljett när man åker på motorvägen och betalar när man åker av kan skapa lååånga köer.

Vid Garda-sjön firade Martin och jag  vår 15 åriga bröllopsdag =)

Men mer om det i nästa inlägg! Jag ligger lite efter på bloggen, ni som följer mig på övriga sociala medier har en mer 'live'-version av vår resa. Så följ oss gärna där också @vidmittbord, @sirithevan eller #abergsroadtrip18