Umag och Rovinj i Kroatien.

Jag har faktiskt aldrig varit i Kroatien, fast vi har pratat flera gånger om att åka dit.
Förra året hade vi ju lite för kort semester för att hinna dit men i år hade vi bestämt oss att vi skulle dit iaf.
Vi hade siktet inställt på Pula men eftersom vi trivdes så bra redan i Umag (där vi bara tänkte stanna kort först) så blev vi kvar där hela tiden och med en dagsutflykt till Rovinj.
Rovinj som i sig är värt en hel semester, det är en fantastiskt härlig gammal sjörövarstad.

På campingen så fick vi en plats precis bredvid vattnet och det är den största platsen hittills på vår semester.
Stor skillnad jämfört med den i Sotto Marina där vi var tvungna att fälla in backspeglarna för att kunna ta oss ut!
Och det blev ganska mycket tid i vattnet, både på bräda och trampbåt. Och simmandes förstås!

Martin stannade och jobbade lite innan han kom ner till vattnet med oss...

Här får jag vara kapten på trampbåten medan Martin och Anton dök och tog kort...

...och ganska häftiga kort blev det =)

Vi tog båt till Rovinj. Enligt Anton så tog det lite för lång tid med båt men vi spelade lite yatzy och fick tiden att gå ändå.

När Anton ville vila en dag (läs: se på Netflix) så tog Martin och jag brädorna på en lite längre tur. Här upptäckte vi en mysig restaurang på andra sidan udden så dit gick vi på kvällen.
När vi var vid Gardasjön så köpte jag ett par kortbyxor i våtdräktmaterial, O'Neill. De är helt suveräna när man vill vara på brädan en längre stund =)

Det var ljust när vi gick dit...

Men mörkt när vi gick hem... Går ju tyvärr inte att fånga på bild hur fantastiskt vackert det var när fyren lyste...

Bild från Rovinjs trånga gränder...

Vi hittade en mysig servering utmed vattnet, där de hade jättegoda drinkar.

Och det är klart att jag har fuskat med både mat och dryck på den här resan. Men jag har ändå hållit mig bra på banan tack vare att jag kan välja att äta rätt i husbilen och sedan nöja mig med att göra 'smarta val' på restaurang.

Här i Kroatien så bakade jag  scones med parmesan i Omnia-ugnen. Receptet ska bara renskrivas så kommer det här.

Jag hade med mig massor med kombucha, både Svensk Kombucha och Reneé Voltaire, men nu har jag nästan druckit upp allt som jag har haft med mig, nu har jag bara en flaska kvar...

De flesta kvällar var som på de här bilderna men sista kvällen i Umag bjöd på storm och åska, vi hade redan tagit ner markisen men brädor, torkställ och övriga saker var ute så det var ju bara att ut i trosor och linne och samla ihop sakerna innan de for all världens väg. Vi blev ju dessutom spetsade av alla tallbarr som for omkring.
Men det var ändå både mäktigt och mysigt att se ovädret från husbilen, vi hade ju första parkett mot vattnet.
Jag har massor med bilder från Kroatien så det kommer säkert fler här senare, vi har haft en underbar vecka här och kommer med all säkerhet åka hit igen.